Σεμινάριο Αρχαίων Ελληνικών για παιδιά

Η περιπέτεια για την αναζήτηση της γνώσης δεν τελειώνει φυσικά ποτέ, αρχίζει δε από πολύ μικρή ηλικία. Ακολουθώντας οδηγίες του Οδυσσέα, του Πλάτωνα και του Σωκράτη αποφασίσαμε να προσφέρουμε στους μικρούς μαθητές μας να γνωρίσουν τις ρίζες τους μαθαίνοντας συγχρόνως ετυμολογία, φιλοσοφία, μυθολογία, γραμματική και συντακτικό, μέσα από σύγχρονα διαδραστικά προγράμματα που συντάξαμε, αξιοποιώντας υλικό του ΙΤΥ (Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών) ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ, περιβεβλημένα με ένα πρόγραμμα που συντάξαμε ειδικά για παιδιά ηλικίας 6-16 ετών.

Το Σεμινάριο Αρχαίων Ελληνικών για παιδιά διαρκεί από Οκτώβριο μέχρι Φεβρουάριο, δύο διδακτικές ώρες την εβδομάδα.

Ας αποτρέψουμε τα παιδιά μας να εκπαιδεύονται να ψιττακίζουν στον στίβο της βαθμοθηρίας. Οφείλουμε να  προάγουμε την κριτική σκέψη και -στην εκμάθηση της Γλώσσας και της Ιστορίας συγκεκριμένα- να συνδράμουμε  στην αδιάλειπτη συνέχειά τους.

Επειδή: «Αξίζει το ζῆν όταν δεν είναι εὖ ζῆν!»

arxaia mind

Αξίζει να διαβάσει κανείς γενικές γενικότερες απόψεις ειδικών για την Αρχαία Ελληνική Γλώσσα:

Τα αρχαία ελληνικά καταπολεμούν την δυσλεξία

Απόσπασμα  από το “eumathein.gr

Τη συστηματική διδασκαλία της αρχαίας ελληνικής γλώσσας προτείνουν ξένοι καθηγητές, σαν θεραπεία σε δυσλεκτικά παιδιά.

Σύμφωνα με την θεωρία, του Καθηγητού της Φιλολογίας Eric Havelock η οποία στηρίζεται στον Πλάτωνα, το αρχαίο Ελληνικό αλφάβητο προκάλεσε πακτωλό αφηρημένων εννοιών στον Αρχαίο Ελληνικό κόσμο, λόγω ενεργοποίησης του εγκεφάλου των χρηστών του.

Στον συνεδριακό τόμο των τετρακοσίων σελίδων “Alphabet and the Brain, έκδοση Springer του 1988» παρουσιάζονται τα συμπεράσματα πλήθους κορυφαίων επιστημόνων φιλολόγων, γλωσσολόγων και άλλων ειδικοτήτων, πλην Ελλήνων αντιστοίχων ειδικοτήτων.

Επιμελητές της έκδοσης ήταν ο Καθηγητής της Ιατρικής Charles Lumsden του Πανεπιστημίου του Τορόντο και ο Διευθυντής του Κέντρου Θεωρίας της Επικοινωνίας “Marchal McLuhan” Derrick De Kerckhove.

Tα επιστημονικά αποτελέσματα τα οποία υποστηρίζουν την θεωρία του Havelock είναι τα εξής:

 

  • Η περιοχή Broca, που βρίσκεται στην αριστερή πλευρά του εγκεφάλου, ενεργοποιήθηκε λίγο περισσότερο, λόγω του Ελληνικού αλφαβήτου διότι χρησιμοποιήθηκαν επιτυχώς φωνήεντα σε γραφή για πρώτη φορά.
  • Ο ανθρώπινος εγκέφαλος επαναπρογραμματίστηκε ριζικώς.
  • Η πιο πάνω αναφερθείσα συγκλονιστική μεταβολή στην λειτουργία του εγκεφάλου προκάλεσε μία ουσιώδη αλλαγή στην ψυχολογία των χρηστών του αλφαβήτου από την οποία προέκυψε η ανάγκη επικοινωνίας των πολιτών δια της λειτουργίας του θεάτρου.

 

Οι δημοσιευμένες έρευνες της επιστημονικής ομάδας του Ιωάννη Τσέγκου παρουσιάζονται στο βιβλίο “Η ΕΚΔΙΚΗΣΗ ΤΩΝ ΤΟΝΩΝ». Σε αυτές, αλλά και σε νεώτερες έρευνες 1999-2010, απέδειξαν ότι οι μετρήσιμοι δείκτες της Λεκτικής Νοημοσύνης και της Αφαιρετικής Σκέψης με αποδεκτές τεχνικές επιταχύνθηκαν σε ομάδα 25 μη-δυσλεξικών παιδιών. Η διδασκαλία στα παιδιά αυτά καθώς και οι μετρήσεις των δεικτών άρχισαν από την ηλικία των 8 ετών και συνεχίστηκαν μέχρι και τα 12 χρόνια τους.

Οι ίδιοι δείκτες επιβραδύνθηκαν στην ισάριθμη ομάδα μη-δυσλεξικών παιδιών τα οποία δεν διδάχθηκαν εβδομαδιαίως και εξωσχολικώς επί δίωρο την Αρχαία Γλώσσα. Ας σημειωθεί ότι οι δύο ομάδες διδάχθηκαν τα ίδια προγραμματισμένα μαθήματα στο κανονικό ωράριο η δε στατιστική ανάλυση των αποτελεσμάτων έγινε με γενικώς αποδεκτό πρότυπο.

Ωστόσο, η Αυστραλή Πανεπιστημιακή ερευνήτρια Kate Chanock έκανε ένα βήμα παράλληλο ως προς τον Ιωάννη Τσέγκο διότι στο έργο της “Help for a dyslexic learner from an unlikely source: the study of Ancient Greek, Literacy 2006» περιγράφει πως κατέστησε ένα αγγλομαθή δυσλεξικό σε μη-δυσλεξικό με τα Αρχαία Ελληνικά!

Εν τούτοις, από φέτος, τα μεν παιδιά της Αγγλίας του Δημοτικού στην περιοχή της Οξφόρδης, με επιστημονική πρόταση, επιπροσθέτως των μαθημάτων τους θα μαθαίνουν Αρχαία Ελληνικά, τα δε αντίστοιχης ηλικίας Ελληνόπουλα, μόνον με πολιτική απόφαση, δεν θα διδάσκονται την Αρχαία Γλώσσα ενώ θα έπρεπε, αλλά Αγγλικά!!

Σταύρος Π. Παπαμαρινόπουλος, Καθηγητής Πανεπιστημίου Πατρών Μέλος του Εθνικού Συμβουλίου Έρευνας και Τεχνολογίας 2004-2010

Η διδασκαλία των αρχαίων ελληνικών στα δημοτικά σχολεία της Οξφόρδης, έχει ήδη ξεκινήσει με απόφαση που ελήφθη από το Βρετανικό Υπουργείο Παιδείας. Η εφημερίδα Guardian στην ιστοσελίδα της, παρέθεσε δημοσκόπηση η οποία έδειξε πως το 80% των πολιτών πιστεύει πως η διδασκαλία της Αρχαίας Ελληνικής γλώσσας «είναι καλή ιδέα, καθώς τα αρχαία ελληνικά είναι η ρίζα του πολιτισμού».

Όπως σημειώνει στο σχετικό άρθρο της η Daily Telegraph, μετά από την επιτυχία που συνάντησε προηγούμενο πρόγραμμα για την εισαγωγή λατινικών σε δεκάδες δημοτικά σχολεία της χώρας, τα αρχαία ελληνικά θα διδάσκονται σε τρία δημοτικά σχολεία στην περιοχή της Οξφόρδης (160 μαθητές) παράλληλα με μαθήματα ελληνικής ιστορίας και πολιτισμού. Πρόκειται για το σχέδιο Ίρις του οποίου ηγείται η Βρετανία, με θέμα την προαγωγή της διδασκαλίας των κλασικών στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση.

Η δρ. Lorna Robinson θεωρεί πως τα αρχαία ελληνικά θα έχουν μεγάλη επιτυχία, καθώς «θα παράσχουν μια καθαρή και συναρπαστική βάση για την κατανόηση πολλών πολυπλοκοτήτων της αγγλικής γραμματικής».

Τα αρχαία ελληνικά κάνουν τα παιδιά πιο έξυπνα

 Πέραν όμως της συμβολής τους στην κατανόηση της αγγλικής γραμματικής και στην εκμάθηση άλλων γλωσσών, υπάρχει και μια ακόμη «ευεργετική ιδιότητα» των αρχαίων ελληνικών, η οποία αφορά το τμήμα του εγκεφάλου. Έρευνες έδειξαν πως η εκμάθηση της αρχαίας ελληνικής, λόγω της λογικής και της μουσικότητας που τη χαρακτηρίζει, κάνει τα παιδιά περισσότερο έξυπνα!

Ο σύγχρονος Έλληνας μουσικός Ιωάννης Ξενάκης, αναφέρει χαρακτηριστικά πως «η μουσικότητα της ελληνικής είναι εφάμιλλος της συμπαντικής».

plate

Η ελληνική γλώσσα, ο άνθρωπος, η θάλασσα… Για  κοιτάξτε  πόσο θαυμάσιο πράγμα είναι να λογαριάζει κανείς πως, από την εποχή που μίλησε ο Όμηρος ως τα σήμερα, μιλούμε, ανασαίνουμε και τραγουδούμε με την ίδια γλώσσα» (Γ .Σεφέρης, Δοκιμές Α΄). Με δεδομένη τη συμβολή της αρχαίας ελληνικής γλώσσας σε καίριους τομείς της ψυχοδιανοητικής ανάπτυξης του παιδιού παρουσιάζουμε ένα πρωτοποριακό διδακτικό πρόγραμμα, που επιτρέπει στα παιδιά να έλθουν σε επαφή με τις αρχαίες ρίζες της γλώσσας τους μέσα από τους μύθους, το θέατρο, το παιχνίδι και άλλους ευφάνταστους και δημιουργικούς τρόπους. Οι μικροί μαθητές, απολαμβάνουν την ομορφιά του αρχαίου λόγου, αντλούν  πρότυπα και αξίες από τα κείμενα, μορφώνονται και ψυχαγωγούνται από αυτή τη διδασκαλία.